یو پی اس چیست؟

یو پی اس

یو پی اس UPS برای جلوگیری از  قطعی ها و مشکلات برق شهری در دستگاه های مختلف برقی به کار برده می شود یو پی اس ها در موارد مختلفی از جمله کامپیوترهای کوچک خانگی تا کامپیوترهای عظیم سرورهای کامپیوتری و دیتاسنترها  و مراکز مخابراتی و صنعتی بزرگ طراحی، ساخته و به بازار عرضه می شوند.

در صورتیکه برق شبکه قطع شود یا ولتاژ خروجی از حد معینی بالاتر و یا پایین تر برود، یو پی اس به عنوان منبع تغذیه پشتیبان عمل می کند. همچنین این امکان را فراهم می کند تا برق تجهیزات را تا زمانی که برق شهری دوباره وصل شود تامین می کند. بنابراین، یو پی اس از اختلالات برق مانند قطع برق، سوختن فیوزها، نوسانات و تغییر ولتاژ پایین یا بالا محافظت می‌کند. دستگاه یو پی اس معمولاً در صنایعی که نیاز به پایداری 24 ساعته دارند مانند، سرورهای کامپیوتری، شبکه‌های کامپیوتری، سیستم‌های ذخیره‌سازی داده، تجهیزات آزمایشگاهی حساس، سیستم‌های ارتباطاتی و سیستم‌های پزشکی استفاده می‌شود.

اجزا مختلف دستگاه یو پی اس

UPS (یو پی اس) در زبان انگلیسی مخفف کلمات Uninterrupted Power Supply یا همان منبع تغذیه بدون وقفه می باشد. یو پی اس های کوچک معمولاً دارای باتری داخلی هستند که در هنگام قطع برق یا افت ولتاژ ورودی ، زمانی که ولتاژ از یک مقدار مشخص کمتر شود، یو پی اس به طور اتوماتیک خروجی را از برق شهر به خروجی خود در مدت زمانی حدود یک یا ۲ میلی ثانیه انتقال می دهد و در نتیجه کامپیوتر متوجه قطع جریان الکتریکی نشده و به کار خود ادامه می‌دهد.در حقیقت دستگاه یو پی اس ، توان مورد نیاز برای تغذیه مصرف کننده را از انرژی ذخیره شده در باتری یو پی اس فراهم می کند. یک یو پی اس از چهار بخش اصلی تشکیل می شود:

  1. یکسو کننده و شارژر باتری یو پی اس (مبدل AC به DC)
  2. باتری یو پی اس
  3. مبدل DC به AC (اینورتر)
  4. کلید ها (کلید بای پس، کلید های قطع و وصل)

اصول کار یک یو پی اس در ساده ترین ساختار بدین صورت است که جریان در حالت عادی از ورودی برق شهر تغذیه می شود و همزمان شارژر با یکسو سازی برق ورودی AC و تبدیل آن به برق DC ، باتری یو پی اس را شارژ می کند و به محض اینکه برق ورودی AC ، قطع شود و یا کیفیت آن توسط  یو پی اس نامناسب تشخیص داده شود، اینورتر بلافاصله با تبدیل ولتاژ DC باتری یو پی اس به برق AC  توان مورد نیاز مصرف کننده ها را بدون ایجاد وقفه تامین می کند.

انواع مختلف یو پی اس

یو پی اس ها دارای سه دسته بندی کلی هستند که به آن توپولوژی یو پی اس گفته می شود که شامل یو پی اس آنلاین، یو پی اس آفلاین و یو پی اس لاین اینتراکتیو است. هر کدام از این دسته بندی ها برای مصارف خاص استفاده می شوند که بالاترین میزان پشتیبانی و قیمت را یو پی اس آنلاین داشته و کمترین قیمت و پشتیبانی را یو پی اس آفلاین دارد و برای عمده مصارف خانگی و اداری مثل کامپیوتر های معمولی از دستگاه های یو پی اس لاین اینتراکتیو استفاده می شود. این موارد را حتما قبل از خرید یو پی اس باید چک کنید چون بعد از خرید دیگر قابل ارتقا نیست و در صورتیکه در محاسبات اشتباه کرده باشید در زمان قطعی برق قادر به روشن نگه داشتن مصرف کننده هایتان نخواهد بود و عملا بی فایده می شود.

یو پی اس برای چه صنایعی مورد استفاده قرار می گیرد؟

سرورها و دیتا سنتر ها

سرورها و تجهیزات دیتاسنترها برای عملکرد صحیح به برق پایدار نیاز دارند. برای این منظور، یو پی اس ها قدرت پشتیبان لازم را فراهم می کنند و از قطع شدن سرویس های آنلاین، از دست رفتن اطلاعات و خرابی سیستم جلوگیری می کنند.

بیمارستان ها و مراکز درمانی

از مهمترین کاربرد های یو پی اس علی الخصوص یو پی اس های آنلاین، استفاده در بیمارستان ها و مراکز درمانی، آزمایشگاه ها و مراکز پرتونگاری است در واقع هیچ کدام از دستگاه های پزشکی را نمی توان بدون یو پی اس بصورت مستقیم به برق شهری متصل کرد زیرا اولا این تجهیزات خیلی گرانقیمت هستند و در صورتیکه بدلیل نوسانات و اشکالات برق شهری خراب شوند هزینه های خیلی زیادی در پی خواهند داشت و علاوه بر آن این تجهیزات نیاز به استفاده بصورت مداوم داشته و نباید قطعی برق بر عملکرد آنها تاثیر بگذارد.

سیستم های امنیتی

تصور کنید که سارقان بتوانند با قطع کردن برق یک بانک و یا طلافروشی تمامی دوربین های مداربسته و یا سیستم های امنیتی اش را از کار بیاندازند، برای جلوگیری از این اتفاق در مراکز و ساختمان های مهم تمامی تجهیزات امنیتی علاوه بر باتری داخلی از برق یو پی اس تغذیه می شوند و همچنین در این مراکز یک لاین روشنایی برای مواقع ضروری با استفاده از یو پی اس روشن می شود تا در مواردی که برق قطع شد، کارکنان بتوانند از این روشنایی برای خروج و یا اقدامات امنیتی استفاده کنند.

مشکلات موجود در برق شهر

قطع برق شهر : در صورت بروز چنین مشکلی یو پی اس با استفاده از باتری یو پی اس  تا زمانی که انرژی ذخیره شده در باتری یو پی اس اجازه می دهد، توان مصرفی تجهیزات را فراهم آورد.

کاهش ناگهانی ولتاژ : این پدیده معمولا بر اثر راه اندازی ناگهانی بارهای موتوری در شبکه به وجود آمده و باعث خطای عملکرد، ریست شدن سیستم های کامپیوتری می شود، در صورت بروز چنین مشکلی در شبکه یو پی اس به صورت لحظه ای وارد عمل شده و توان مصرفی تجهیزات را از باتری یو پی اس تامین می کند و پس از رفع اشکال در ورودی برق شهری ، به وضعیت عادی برمی گردد.

افت طولانی ولتاژ : در صورت بروز چنین مشکلی، عملکرد یو پی اس مشابه عملکرد در حالت قطعی برق می باشد.

افزایش شدید و ناگهانی ولتاژ : این پدیده در اثر رعد و برق و عمل سوئیچینگ در شبکه توزیع برق به وجود می آید و در اثر آن ممکن است که ولتاژ به صورت ناگهانی تا چندین برابر ولتاژ نامی شبکه بالا رود. معمولا در یوپی اس ها، مدارهای حفاظتی قرار داده می شود که انرژی موجود ناشی از این افزایش ولتاژ را حذف کرده تا از صدمه به تجهیزات جلوگیری شود.

نویز: معمولا در شبکه سیم کشی داخلی برخی از مصرف کننده ها نظیر اجاق ها مایکروویو و … باعث ایجاد نویز و تداخل الکترومغناطیسی در خطوط برقی می شوند . برای پیشگیری از این مشکل در یو پی اس ها بخشی به نام فیلتر در نظر گرفته می شود تا اثرات ناشی از نویز و تداخل آن تا حد زیادی کاهش دهد.

انواع باتری های یو پی اس داخلی

باتری یو پی اس صبا

شرکت صبا باتری یکی از قدیمی ترین و در عین حال بزرگترین تولید کننده باتری های سیلد اسید در کشور است. صبا باطری با بیش از 40 سال سابقه در ساخت انواع باطری و با ارائه محصولات باکیفیت توانسته است به عنوان پیشروترین تامین کننده باتری در کشور برای انواع خودروهای سواری، سنگین و سبک و همچنین باتری های صنعتی و یو پی اس تبدیل شود. شرکت صبا باتری که تولید کننده انواع باتری یو پی اس صبا است یکی از بزرگترین شرکت های داخلی تولید کننده باتری خودرو و همچنین سیلد اسید یو پی اس است.

باتری یو پی اس صنعت

شرکت صنعت رایان نیز که تولید کننده باتری یو پی اس صنعت است از دیگر شرکتهای بزرگ تولید کننده داخلی باتری یو پی اس بوده و محصولات این شرکت از کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به شرکت صبا باتری برخوردار است.

برترین باتری های یو پی اس خارجی

باتری یو پی اس یورونت

شرکت یورونت در زمینه تولید باتری های یو پی اس، باتری های سرب اسید، باتری های چرخه عمیق، پنل های خورشیدی، اینورترها و سایر محصولات انرژی خورشیدی تخصص دارد و باتری های یورونت محصولاتی از تایوان و چین هستند. یورونت در سال های اخیر توانسته باطری های ارزان و باکیفیت عرضه کند و به یکی از پرفروش ترین برندهای باتری یو پی اس در بازار ایران تبدیل شود. شرکت یورونتدر وب سایت خود عنوان می کند شرکت یورونت که تولید کننده باتری در چین و تایوان است و دفتر مرکزی آن در دوبی واقع شده است

باتری یو پی اس هیتاکو

شرکت تولید کننده باتری هیتاکو در سال ۲۰۰۲ تاسیس در چین تاسیس شده است و بخاطر سرمایه گذاری زیاد این شرکت و قیمت های رقابتی در سال های نخست فعالیت خود  توانست در مدت زمان کوتاهی به یکی از تولیدکنندگان اصلی باتری های سیلد اسید و باتری یو پی اس در چین تبدیل شود. درحال حاضر شرکت هیتاکو دارای چندین خط تولید در شهرهای شنزن، شانگهای و هنگ یانگ چین می باشد.

در همین رابطه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
Shopping cart
Start typing to see posts you are looking for.